nye teglvolumer som skjermer og samler

Askim

Utgangspunkt
Skole for elever med helhetlig spesialpedagogisk tilbud, organisert i tre avdelinger i eksisterende bygg («Pyramiden» og «Langhuset»), med krav til diskret adkomst, god logistikk og universell utforming.

Grep

  • Egen inngang for hver avdeling med grov/fin garderobe—bedre logistikk og personvern.

  • All intern sirkulasjon skjer i «ren sone»; fellesrom (musikk, kunst & håndverk) plassert sentralt for å begrense transport.

  • Mellombygg med garderober, fysioterapi og innendørs gangforbindelse; personalrom/garderober integrert.

  • Lysinnslipp styrkes ved «skarpt kutt» i Pyramiden for flere fasademeter og mer dagslys.

Effekt

  • Forutsigbar, skjermet hverdag for elever og ansatte, kortere ganglinjer og mindre kryssing av trafikk.

  • Løsninger som speiler smittevernlogikk (ren/uren flyt) og ivaretar verdighet/skjerming ved forflytning.

  • Rehabilitering med gjenbruk av eksisterende kvaliteter—arealeffektivt og bærekraftig.